Główna sekcja programowa Festiwalu ANIMATOR inspirowana hasłem przewodnim 16. edycji – POSZUKIWANIE SIEBIE.
Sekcja programowa POSZUKIWANIE SIEBIE odnosi się do procesu kształtowania własnej tożsamości.
Opisuje moment przełomowy, zwrotny, w którym następuje sięgniecie do korzeni, szukanie sensu, znaczenia w życiu jak i tego co w nim najważniejsze. Do sekcji noszącej tytuł tożsamy z hasłem Festiwalu zaprosiliśmy artystów, aby w twórczy sposób wyrazili co taki proces szukania siebie oznacza dla nich – proces, który nigdy się nie kończy. Autorzy potraktowali temat w różnorodnych sposób: od wyznania na temat swojego stanu umysłu, poprzez zagłębianie się i analizę przeszłości, genealogii, stanów transu, definicje buntu wobec ustanowionych reguł życia społecznego, do zmiany postrzegania, punktu widzenia – złamanie nawyków, przyzwyczajeń i próbę zrozumienia świata poprzez własne ciało.
FILMY KRÓTKOMETRAŻOWE, SET I
-
- Story 1 & 2, Kenya Hara, Japonia / Japan 2023, 1’44”
- Story 3, Kenya Hara, Japonia / Japan 2023, 1’39”
- Story 4, Kenya Hara, Japonia / Japan 2023, 0’57”
- Zawsze chciałem być psem (nawet nieładnym), Wojciech Siejak, Polska / Poland 2022, 4’28”
- DUDE, Konstantin Rosshoff, Marco Jorger, Tanay Sirin, Szwajcaria / Switzerland 2021, 5’17”
- For Now, Tamar Chetzroni, Izrael / Israel 2020, 4’17”
- Autoportret odczuwany / Self-Portrait as Felt, Julia Benedyktowicz, Polska / Poland 2021, 7’27”
- This Is How I Felt, Josh Weissbach, USA 2022, 1’35”
- A photo of me, Dennis Tupicoff , Australia 2017, 10’48”
- Hello world, Aleksandra Łapińska, Polska / Poland 2022, 2’08”
- ANGLE MORT / BLIND SPOT, Lotfi Achour, Francja, Tunezja / France, Tunisia 2022, 13’13”
- Aż do szpiku kości / To the Bone, Ewelina Duffy, Polska / Poland 2022, 1’30”
- Ant Hotel, Yu-Hsuan Teng, Tajwan / Taiwan 2022, 9’15”
- Gift of Nature / Dar Natury, Jerzy Górski Polska / Poland 2020, 2’50”
- I, Candy, Candy Kugel, USA 2018, 21’34”
FILMY KRÓTKOMETRAŻOWE, SET II
-
- Choice, Dudek Pulit, Polska / Poland 2020, 4’50”
- Without End, Yuki Sun, USA 2022, 1’52”
- In Between, Yuki Sun, USA 2022, 4’
- Dystans / Distance, Katarzyna Orłowska, Polska / Poland 2021, 3’17”
- Ja i Ja / Me & Me, Adela Górna, Polska / Poland 2022, 2’37”
- Oestrum, Monika Słoma, Polska / Poland 2022, 5’05”
- Curiosities, Alon Avidar, Izrael / Israel 2022, 7’30”
- SEVEN.mp4, Jakub Kostewicz, Polska / Poland 2022, 1’25”
- THE PERPETRATORS, Richard Squires, Wielka Brytania / United Kingdom 2022, 14’35”
- Mała Czarna / A short black, Weronika Dziurdziewicz, Polska / Poland 2022, 2’57”
- Mea Culpa, Diek Grobler, Południowa Afryka / South Africa 2022, 3’
- How To Get Your Man Pregnant, Gyeongmu Noh, Korea 2022, 30’
MY GRANDFATHER'S DEMONS (reż. Nuno Beato, Portugalia 2022)
Rosa, odnosząca sukcesy w życiu profesjonalnym, wysoko oceniana na rynku biznesowym, prowadzi wymagające życie całkowicie oddane swojej pracy. Nagła śmierć dziadka, od którego stopniowo się oddalała z powodu niekończącej się pracy, kończy się nagłym atakiem stresu, który stawia pod znakiem zapytania jej wybory. Rosa postanawia opuścić miasto i wyruszyć na poszukiwanie miejsca i wspomnień z dzieciństwa, spędzonego z dziadkiem. Kiedy przybywa na odosobnioną posiadłość, pośrodku krajobrazu Trás-os-Montes, odkrywa, że jej dziadek zostawił jej praktycznie opuszczone ziemie i prawie zrujnowany dom z dzieciństwa. Kierowana wyrzutami sumienia i potrzebą znalezienia sobie nowych celów, zaczyna odbudowywać swój dom i uprawiać pola. Rosa nie jest jednak sama w swoich poszukiwaniach. Oprócz ludzi, z którymi nawiąże nowe więzi, pojawia się grupa glinianych demonów, wzorowanych kiedyś na jej dziadku, które czasami wydają się ożywać, doradzając, prowadząc i pocieszając ją, jak sam dziadek by tego chciał.