Poznaj 3 osoby, które podjęły się wyłonienia zwycięzcy w ramach Open Call 17. edycji Animator.
17. edycja Festiwalu Animator odbywa się pod hasłem "SZTUCZNA INTUICJA" i koncentruje się na sztucznej inteligencji i jej wpływie na twórczość. Sekcja Open Call, która w tym roku otrzymała ponad 100 zgłoszeń, prezentuje filmy eksplorujące rolę AI w sztuce i relacjach międzyludzkich.
Animator otwiera również dyskusję nad zmianą rozumienia tożsamości człowieka jako jedynego źródła kreatywności. Tegoroczne Jury Open Call składa się z wybitnych specjalistów w dziedzinie animacji, AI i teorii sztuki. Jaki film wybiorą jako zwycięski? Tego dowiecie się już 29 czerwca!
Jacek Nagłowski – producent i reżyser oraz badacz i twórca w dziedzinie nowych mediów. Wyprodukował blisko trzydzieści filmów dokumentalnych i fabularnych, w większości koprodukcji międzynarodowych oraz czternaście doświadczeń VR prezentowanych na międzynarodowych festiwalach, m.in. w Sundance, Wenecji, Cannes czy Lipsku. Kierownik Pracowni VR/AR Laboratorium Narracji Wizualnych Łódzkiej Szkoły Filmowej (vnlab.org) w której oprócz produkcji realizowane są projekty związane z badaniem i opisywaniem języka VR. Od 2020 roku zajmuje się zagadnieniami związanymi ze sztuczną inteligencją. Obecnie pracuje nad interaktywnym doświadczeniem VR „Conversations” współtworzonym z różnymi systemami AI począwszy od tekstu, poprzez obraz, dźwięk po kreację przestrzeni w silniku Unreal. Zrealizował projekt Bezdroża AI będący serią esejów filmowych współrealizowanych przez różnorodne systemy AI na temat społecznych konsekwencji rozpowszechniania się tych systemów oraz badania społecznej recepcji AI w środowiskach twórczych. Założyciel AI Social Lab – organizacji non-profit wdrażającej systemy sztucznej inteligencji do rozwiązywania problemów społecznych.
Dr hab. Aleksandra Łukaszewicz - profesor kulturoznawstwa w Akademii Sztuki w Szczecinie, specjalistka w zakresie estetyki filozoficznej oraz teorii kultury i sztuki. Prezes Polskiego Towarzystwa Estetycznego. Laureatka wielu nagród i stypendiów, m.in. stypendium Fundacji Kościuszkowskiej na badania nad sztuką, kulturą i estetyką w Filadelfii w Stanach Zjednoczonych (2017). Publikuje artykuły, rozdziały książek i monografie, ostatnio „Are Cyborgs Persons? An Account on Futurist Ethics” (Palgrave Macmillan, 2021).
Główna koordynatora dwóch międzynarodowych konsorcjów badawczych: TICASS (2017-2021) i TPAAE (2020-2023) realizujących projekty ufundowane przez Komisję Europejską w ramach programu MSCA-RISE H2020, poświęcone komunikacji wizualnej i alfabetyzmowi wizualnemu oraz sztuce i edukacji artystycznej w perspektywie transkulturowej. Koordynatora z ramienia Polskiego Towarzystwa Estetycznego - partnera w konsorcjum badawczym - w projekcie badawczym CAPHE: Communities and Artistic Participation in Hybrid Environments (2022-2026).
Kuratorka i artystka, ostatnio współrealizowała XR Festiwal we Florencji w ramach projektu CAPHE, kuratorując wystawę zbiorową "Sztuka Numeryczna. Fraktalność Wszechświata" w Oratorio Santa Croce we Florencji, oraz wydarzenie multimedialne operowe w Cattedralle dell'imagine w zakresie Stworzenia Cyfrowego Projektu Kostiumu, wykonanego w formie fizycznej i wirtualnej dla bohaterki spektaklu "Orfeusz i Lwanda" Priscilli Gitongi z prowadzeniem projektantki w środowiskach cyfrowych Anny Syczewskiej (czerwiec 2024). W ramach wydarzeń Festiwalowych - wystaw i projekcji immersyjnych - prezentowała także swoje prace z rozwijanego od 2022 roku cyklu "Moje kulturowe DNA".
Jakub de Barbaro - Jest niezależnym projektantem, współtwórcą Spółdzielni Goldex Poldex i Szalonej Galerii oraz byłym wykładowcą w Raffles Design Institute w Szanghaju. W swojej praktyce stara się skupiać na pozakomercyjnych funkcjach projektowania. Pracę traktuje jako narzędzie budujące wrażliwość, formujące postawy i zachowania społeczne, kształtujące porządek polityczny oraz środowisko naturalne. Projektował m.in dla Sternberg Press (Berlin), Mousse Publishing (Milan), Éditions Dilecta (Paryż), European Conference of Promoters of New Music (Utrecht), Arnolfini (Bristol), T4ex (Nowy Jork), Firmenich (Genewa), Muzeum Sztuki Nowoczesnej (Warszawa). Obecnie na stałe współpracuje z Institut auf dem Rosenberg (St. Gallen), oraz Digital Ecology Institute (Warszawa).