Nie określiłbym siebie jako „artystę”. Jestem raczej rzemieślnikiem, którego praca opiera się na doświadczeniu innych wyspecjalizowanych rzemieślników potrafiących robić to czego ja nie potrafię, w celu stworzenia filmu animowanego. Robienie animacji jest formą pracy zespołowej bardzo przypominającej proces tworzenia drzeworytów ukiyo-e (…)
/Keiichi Hara/
Ugościć tego artystę na Festiwalu ANIMATOR było naszym marzeniem.
Keiichi Hara jest jednym z najbardziej uznawanych japońskich twórców na świecie. Studiował animację w Tokyo Designer Gakuin. Początki jego kariery sięgają lat 80. ubiegłego wieku. Był zaangażowany w realizację znanych i lubiany serii: „Doraemon”, czy „Shin-chan”.
W filmie „Colorful", będącym adaptacją powieści Eto Mori, podjął problematykę samobójstw dokonywanych przez młodych ludzi. Za tę animację otrzymał nagrodę publiczności i wyróżnienie na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy. Uznanie we Francji zyskały również późniejsze tytuły jego autorstwa: „Miss Hokusai" (2015), będąca animowaną adaptacją mangi „Sarusuberi" oraz „The Wonderland" (2019).
Copyright: ©Osamu Kikuchi
Pytany o artystyczne inspiracje, Hara wskazuje Keisuke Kinoshitę, japońskiego reżysera i scenarzystę, autora m.in. nagrodzonego Złotym Globem filmu „Dwadzieścia cztery źrenice".
W jego twórczość najbardziej ceni dobór bohaterów – opowiadanie o zwykłych ludziach, pełnych wad i niedoskonałości.
Keiichi Hara w 2018 roku dołączył do grona wybitnych reżyserów, obok Isao Takahata oraz Katsuhiro Otomo, którzy zostali uhonorowani Medalem z Fioletową Wstążką. Wyróżnienie to przyznawane jest przez rząd Japonii osobistościom, którzy wniosły istotny wkład w dziedzinach artystycznych i akademickich.
Podczas 16. MFFA ANIMATOR zaprezentujemy wybrane tytuły z bogatej filmografii artysty, w tym najnowsze anime „Lonely castle in the mirror" (2022), który będzie miał specjalną prapremierową prezentację podczas Festiwalu Fantastyki PYRKON 2023.
W szerzeniu twórczości wywodzącej się z Japonii wspiera nas Ambasada Japonii, która objęła patronatem honorowym festiwal ANIMATOR 2023.
Ambasada Japonii
*
Cytat pochodzi z wywiadu przeprowadzonego przez Charline Jao, 20/10/2016, dla The Mary Sue, https://www.themarysue.com/interview-keiichi-hara/
Kadry pochodzą z filmu Lonely Castle in the Mirror, 2022, reż. Keiichi Hara