SET I: MIĘDZY ŚWIATEM CYFROWYM A REALNYM

81’

25.06 / 14:45
Kino Muza, sala 3
26.06 / 19:30
Kino Muza, sala 3
28.06 / 14:30
Kino Muza, sala 3
Sztuczna Intuicja

Pod pojęciem SZTUCZNEJ INTUICJI/ ARTIFICIAL EMPATHY rozumiemy relację między technologią a intymnością. Na szeroką skalę obserwujemy zacieranie się granicy między bytami żyjącymi, samoświadomymi, a bytami sztucznymi (cyfrowymi). Obcujemy z chatbotami GPT, w procesie podejmowania decyzji i codziennych aktywnościach coraz bardziej polegamy na inteligentnych technologiach, nasze relacje kształtuje online dating. Zmianie ulega nasza percepcja. Pojawiają się trudności w rozróżnieniu prawdy i fałszu, człowieka od bota.  

 

Sekcja programowana, bazująca ponownie na otwartym naborze zgłoszeń filmowych (Open Call), dotyczy problematyki związanej z tym, co definiujemy jako cechy wyróżniające ludzkość i jej autonomię. Będzie nas interesował wpływ narzędzi AI na twórczość i bliskie relacje, a także zmiana rozumienia pojęcia tożsamości człowieka jako jedynego gwaranta twórczej inwencji.  

Zoopticon, Jon Frickey, Thies Martin, Sandra Torstel, Niemcy 2023, 29'07"  

Dreaming is the mind left to itself, Dagmar Schürrer, Niemcy 2022, 5'33"  

Billy Takes a Break, Jack Jelfs, UK 2021, 7'29"  

From Voice to Pulse, Zeno van den Broek, Niderlandy, 2022, 10'44"  

Death of the body and its mother, Bartosz Siejak, Polska 2023, 2'35"  

Planets And Robots, Julius Zubavisius, Antanas Skuca, Litwa 2022, 5'39"  

Polarizer, Filip Sterckx, Belgia 2023, 2'28"  

Miisufy, Liisi Grünberg, Estonia 2023, 10’25”  

The Looking Game, Ann Upton, UK 2023, 7'  



Okładka filmu Billy Takes a Break Billy Takes a Break Jack Jelfs 2021 / 7’ 29” / Wielka Brytania

Zalążkiem tego filmu jest wspomnienie wizyty na pustyni Tabernas w południowej Hiszpanii, podczas wakacji wiele lat temu. Pustynia ta była wykorzystywana jako namiastka amerykańskiego południowego zachodu w wielu tak zwanych spaghetti westernach kowbojskich nakręconych w latach 60. i 70. ubiegłego wieku (termin „spaghetti” odnosi się do włoskiego pochodzenia wielu reżyserów tych filmów, ale większość rzeczywistych lokacji zdjęciowych znajdowała się w Hiszpanii). Istnieje nawet kilka zachowanych planów filmowych z tamtej epoki, które są obecnie atrakcjami turystycznymi, o nazwach takich jak Fort Bravo i Western Leone. Coś w sztuczności i niestosowności tych fałszywych miast, suchych i zakurzonych pomników iluzji kina na środku hiszpańskiej pustyni, naprawdę utkwiło mi w pamięci. 
Lubię też dzieła fikcyjne, które świadomie wskazują na fakt, że to, czego doświadczamy, jest fikcją. Myślałem o trylogii powieści Becketta (Molloy, Malone Dies i The Unnameable), w której każda postać jest fikcyjną kreacją innej i ostatecznie uwięziona w swoim fikcyjnym stanie; lub powieści Josteina Gaardera Sophie's World, gdzie bohaterowie podobnie zdają sobie sprawę, że są postaciami w opowieści. Zawsze uwielbiałem też historie Philipa K. Dicka, które nigdy nie boją się naruszać ontologicznych granic światów i postaci, które zawierają. 
Gdzieś tam jest też historia Pinokia i dziwna relacja ojciec-syn między Gipetto, twórcą lalek, a zbudowanym przez niego drewnianym chłopcem Pinokiem, który szuka niemożliwej transcendencji poza ograniczeniami swojej materialnej kondycji. 
Myślę, że ostateczny wpływ miało kilka odczytów kart tarota na wczesnym etapie rozwijania pomysłów. Jedną z kart, którą wylosowałem, było Koło Fortuny, z którego zrodził się pomysł tkwienia w pętli podobnej do Dnia Świstaka, powtarzającej się w kółko tej samej sytuacji. Inną kartą był Diabeł - myślę, że głos, a może krajobraz i samo środowisko generowane komputerowo, są aspektami jakiejś demonicznej siły, która trzyma Billy'ego w tym miejscu.

 

nazwa cel żywotność

PHPSESSID,
PHPSESSID,
XSRF-TOKEN,
themosis_session

niezbędne do działania strony sesja

cmplz_banner-status, cmplz_consented_services, cmplz_functional, cmplz_marketing, cmplz_policy_id, cmplz_preferences, cmplz_statistics

zarządzanie plikami cookies 365 dni

 

nazwa cel żywotność
_ga Oblicza dane dotyczące odwiedzających, sesji i kampanii, a także śledzi wykorzystanie witryny. 2 lata
_gid Przechowuje informacje o tym, jak odwiedzający korzystają ze strony internetowej 24 godziny
_gat_gtag Służy do rozróżniania użytkowników. 2 lata