Animuza w marcu

MAREK SERAFIŃSKI - IN MEMORIAM

Przycisk_animator
Buy_ticket

„Animowana polityka od Mélièsa do Mulloya”

06.01.2017

Thumb_wide_explosion_in_the_city

Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych ANIMATOR i Katedra Filmu, Telewizji i Nowych Mediów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zapraszają na międzynarodową konferencję naukową „Animowana polityka od Mélièsa do Mulloya”, która odbędzie się podczas 10. edycji festiwalu w dniach 11-12 lipca 2017 roku w Poznaniu.

Wydarzenia z ostatnich miesięcy – wojny na Bliskim Wschodzie, kryzys imigracyjny, rośnięcie w siłę fundamentalizmów z jednej strony, a populizmów z drugiej, zaskakujące wyniki wyborów i referendów w różnych krajach – przyczyniły się (jak to w zwykle w okresach historycznych zawirowań bywa) do wielkiego rozkwitu satyry politycznej i wizualnej propagandy. Film, zwłaszcza animowany, niemal od samego swojego zarania był używany jako broń w politycznych rozgrywkach. Georges Méliès już w 1899 roku postanowił wypowiedzieć się za pomocą kamery w sprawie procesu Alfreda Dreyfusa („L'affaire Dreyfus” – „Sprawa Dreyfusa”). W tym samym roku Arthur Melbourne-Cooper zrealizował bodajże pierwszą animowaną agitkę: „Matches: An Appeal” („Apel zapalek”). W ostatnim roku dużą karierę festiwalową zrobił film Phila Mulloya „Ostateczna rozgrywka” („Endgame”, laureat Brązowego Pegaza na Animatorze 2016) – satyryczna, minimalistyczna kreskówka, która jak w pigułce pokazuje choroby drugiej dekady XXI wieku: konflikty, terroryzm i gry komputerowe, w których zabijanie jest głównym celem. Między tymi biegunami znajduje się olbrzymi obszar, który wciąż wymaga krytycznej refleksji.

Animatorowi już od 2014 roku towarzyszą konferencje, podczas których badacze i praktycy zgłębiają różne aspekty filmu animowanego. Pomyśleliśmy, że nadszedł moment, by podczas Animatora 2017 porozmawiać o związkach animacji z polityką. Związki te były i są różnorodne: od filmów propagandowych realizowanych na zlecenie władz podczas konfliktów wojennych i ideologicznych, przez autorskie komentarze bieżących wydarzeń, do krótkich satyrycznych form wpuszczanych do Internetu. Chcielibyśmy zachęcić uczestników konferencji do szukania odpowiedzi na kilka pytań, na przykład takich:

1. Czy animator może być wolny?
2. Jaka jest kondycja politycznej animacji na świecie?
3. Jaka jest rola animacji w portalach społecznościowych?
4. Czy animacja robi coś w kwestii kryzysu imigracyjnego?
5. Czy tzw. dokument animowany nie jest sprzecznością samą w sobie?
6. Jaka była skuteczność propagandowej animacji w czasie II wojny światowej i zimnej wojny.
7. Czy socrealizm w animacji wydał jakieś istotne dzieła?
8. Jak można wytłumaczyć istnienie fenomenu polskiej animacji krytycznej w czasach PRL-u?
9. Jaka jest kondycja polskiej animacji politycznej dzisiaj?
10. Czy istnieje polska animacja internetowa?

Powyższe pytania nie wyczerpują oczywiście całości zagadnienia, jakim jest animacja wobec polityki, ale mogą stanowić punkt wyjścia dla szerszej dyskusji, w trakcie której uda się być może nie tylko pogłębić temat, ale i precyzyjniej zdefiniować miejsce filmu animowanego we współczesnym świecie.

Zgłoszenia (temat wraz z afiliacją i krótkim abstraktem ok. 1500 znaków) prosimy przesyłać do dnia 6 marca 2017 roku na adres e-mail: conference@animator-festival.com.
Program konferencji zostanie ogłoszony 31 marca.
Preferowanym językiem wystąpień jest język angielski. Czas wystąpienia to około 25 minut.
Organizatorzy zapewniają uczestnikom jeden nocleg oraz akredytację na wszystkie wydarzenia 10. edycji festiwalu ANIMATOR.

Komitet naukowy:
Marcin Giżycki
Hanna Margolis
Krzysztof Kozłowski

Komitet organizacyjny:
Katedra Filmu, Telewizji i Nowych Mediów UAM - Marek Bochniarz
Dział Programowy Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych ANIMATOR - Filip Kozłowski