Animuza w listopadzie

"Love Express. Przypadek Waleriana Borowczyka"

Przycisk_animator
Buy_ticket

Animatorowa Burza Mózgów

16.02.2018

Thumb_wide_animator_brainsotrm

LABIRYNTY ANIMOWANEJ REWOLUCJI – DZIEDZICTWO JANA LENICY A ANIMACJA AUTORSKA

Poznań, 9-10 lipca 2018

"Lubiłem się zawsze poruszać na peryferiach Sztuki, na pograniczu gatunków (...). Bawiło mnie (...) łączenie ze sobą elementów pozornie odległych lub zgoła obcych, zamazywanie granic dzielących przyległe dziedziny, przeszczepianie cech szlachetniejszych na gatunki 'niższe', słowem cicha dywersja"
Jan Lenica



Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych ANIMATOR i Instytut Filmu, Mediów
i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zapraszają na ANIMATOROWĄ BURZĘ MÓZGÓW / ANIMATOR’S BRIANSTORM czyli cykl multimedialnych prezentacji, filmowych wykładów i audiowizualnych wystąpień, podczas których badacze animacji, animatorzy i eksperci filmowi zgłębią i przedstawią nurtujące problemy oraz najciekawsze pytania związane z międzynarodową kinematografią animowaną. ANIMATE YOUR BRAIN!

Głównym bohaterem tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych Animator będzie Jan Lenica, który pod koniec lat 50. XX wieku, wraz z Walerianem Borowczykiem, zrewolucjonizował światową kinematografię animowaną i wyniósł ją na piedestał sztuki równoprawnej pod względem artystycznym z innymi formami audiowizualnymi. Autor słynnego Labiryntu to bez wątpienia jedna z najciekawszych postaci polskiej sztuki XX wieku. Ten wybitny ilustrator, karykaturzysta, projektant plakatów i animator zasłynął bowiem jako jeden z twórców Polskiej szkoły plakatu, oraz uznawany jest za „ojca” Polskiej szkoły animacji. Eksperymentalne, surrealistyczne i wielowymiarowe treściowo dzieła Lenicy, zmieniły sposób myślenia o animacji, nie tylko jako o sztuce naiwnej, mniej ambitnej i skierowanej stricte do młodszego grona widzów. Wycinankowe i rysunkowe obrazy artysty stały się inspiracją dla wielu późniejszych animatorów – zarówno jeżeli chodzi o specyficzny styl, jak i treści płynące z obrazów zanurzonych w atmosferze surrealistycznej groteski, absurdu i czarnego humoru. Nie ulega wątpliwości, że Lenica wraz z Borowczykiem dokonali swoistej rewolucji w animacji światowej, wprowadzając do niej język skrótu graficznego i prostego znaku, który wcześniej wypracowali w swojej twórczości plakatowej.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty oraz to, że Lenica pracował w Polsce, Francji, Niemczech, Szwajcarii oraz USA i stał się twórcą międzynarodowym, czy wręcz kosmopolitycznym, warto przeanalizować jego twórczość zarówno w kontekście kina światowego, jak i przyjrzeć się przemianom animacji od końca lat pięćdziesiątych, które dokonały się między innymi za sprawą rewolucji Lenicy i Borowczyka.
Z okazji przypadających w tym roku dwóch jubileuszy: dziewięćdziesiątej rocznicy urodzin Jana Lenicy, jak i sześćdziesiątej rocznicy premiery filmu Dom – będącego kamieniem milowym dla polskiej i światowej animacji – chcielibyśmy serdecznie zaprosić do wzięcia udziału w ANIMATOROWEJ BURZY MÓZGÓW poświęconej nie tylko dziedzictwu artysty, ale i szeroko pojętej tematyce autorskości w animacji. Ponadto chcielibyśmy się zastanowić nad problemami wolności czy swobody twórczej: zarówno z perspektywy mecenatu, cenzury, czy opinii publicznej jak i możliwościom jakie wraz z rozwojem technicznym zyskuje animacja. Innymi słowy: na gruncie sztuki animacji zadać wszystkie te nurtujące pytania, nad którymi zastanawia się w kontekście sztuki współczesnej Ruben Östlund w filmie The Square. Zależałoby nam zatem na tym, aby refleksja nad spuścizną Lenicy była poszerzona o następujące zagadnienia:

• Rewolucja Lenicy i Borowczyka w kontekście współczesnej animacji
• The Medium is the Message – przekaz, treść, język – animacja w kontekście tezy Marshalla McLuhana
• Animacja autorska – dekonstrukcja rzeczywistości/świata zewnętrznego czy rekonstrukcja autorskiej wizji/świata wewnętrznego autora?
• Punkty zwrotne – dzieła, które zmieniły historię animacji
• Warstwa fabularna a stylistyczna – co w filmie animowanym decyduje o autorskości?
• Autorskie kombinacje formalne - Kolaż w animacji
• ‘Granie cudzego tematu po swojemu’ – plakat, animowane czołówki filmowe i sekwencje animowane w filmach i serialach aktorskich
• Autorskość jako unikatowy styl, obszary poruszanej tematyki (przykładowi autorzy)
• Polska szkoła animacji a cenzura – autorskie metafory
• Wolność artystyczna – granice autorskiej wizji; Pomysły artysty, oczekiwania publiczności, finansowanie
• Nowa a stara generacja – odcięcie czy kontynuacja? Lęk przed wpływem czy świadoma kontynuacja?
• Lenica i jego kontynuatorzy, inspiracje, etc.
• Autobiografizm a autorskość
• Adaptacje a kwestie autorskie (piętno autora-animatora na gotowym tekście)

Zachęcamy do przesyłania abstraktów (do 1500 znaków) w terminie do: 31.03.2018 na adres: conference@animator-festival.com

Organizatorzy zapewniają uczestnikom jeden nocleg oraz akredytację na wszystkie wydarzenia 11. edycji festiwalu ANIMATOR.


Komitet naukowy:
prof. dr hab. Marcin Giżycki
Hanna Margolis
prof. UAM dr hab. Katarzyna Mąka-Malatyńska


Komitet organizacyjny:
Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM – Stanisław Bitka, Zuzanna Lewandowska
Dział Programowy Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych ANIMATOR - Filip Kozłowski, Anna Głowińska