Animator on Tour

zobacz nagrodzone animacje w Warszawie

Przycisk_animator
Buy_ticket

Animowana Polityka


„Animowana polityka od Mélièsa do Mulloya” – tak brzmi tytuł międzynarodowej konferencji, która w tym roku będzie towarzyszyła Festiwalowi Animator w Poznaniu. Festiwal jest wydarzeniem prowokującym do dyskusji, reagującym na to, co dzieje się na świecie. Podczas jubileuszowej, 10. edycji imprezy badacze i praktycy filmu animowanego z całego świata będą rozmawiać o związkach animacji z polityką.

Animatorowi już od 2014 roku towarzyszą konferencje, podczas których badacze i praktycy zgłębiają różne aspekty filmu animowanego. Organizatorzy podjęli decyzję, by podczas okrągłej rocznicy festiwalu porozmawiać o związkach animacji z polityką. Związki te były i są różnorodne: od filmów propagandowych realizowanych na zlecenie władz podczas konfliktów wojennych i ideologicznych, przez autorskie komentarze bieżących wydarzeń, do krótkich satyrycznych form wyświetlanych głównie w internecie.

Wydarzenia z ostatnich miesięcy – wojny na Bliskim Wschodzie, kryzys imigracyjny, rośnięcie w siłę fundamentalizmów z jednej strony, a populizmów z drugiej, zaskakujące wyniki wyborów i referendów w różnych krajach – przyczyniły się (jak to w zwykle w okresach historycznych zawirowań bywa) do wielkiego rozkwitu satyry politycznej i wizualnej propagandy. Film, zwłaszcza animowany, niemal od samego swojego zarania był używany jako broń w politycznych rozgrywkach. Georges Méliès już w 1899 roku postanowił wypowiedzieć się za pomocą kamery w sprawie procesu Alfreda Dreyfusa („L'affaire Dreyfus” – „Sprawa Dreyfusa”). W tym samym roku Arthur Melbourne-Cooper zrealizował bodajże pierwszą animowaną agitkę: „Matches: An Appeal” („Apel zapalek”). W ostatnim roku dużą karierę festiwalową zrobił film Phila Mulloya „Ostateczna rozgrywka” („Endgame”, laureat Brązowego Pegaza na Animatorze 2016) – satyryczna, minimalistyczna kreskówka, która jak w pigułce pokazuje choroby drugiej dekady XXI wieku: konflikty, terroryzm i gry komputerowe, w których zabijanie jest głównym celem. Między tymi biegunami znajduje się olbrzymi obszar, który wciąż wymaga krytycznej refleksji.

ZGŁOSZENIA NA KONFERENCJĘ
Zgłoszenia na konferencję „Animowana polityka od Mélièsa do Mulloya” (temat wraz z afiliacją i krótkim abstraktem ok. 1500 znaków) prosimy przesyłać do dnia 6 marca 2017 roku na adres e-mail: conference@animator-festival.com. Program konferencji zostanie ogłoszony 31 marca. Więcej informacji, w tym proponowane tematy wystąpień, dostępne są na stronie festiwalu.

STATUS FESTIWALU KWALIFIKUJĄCEGO DO OSCARÓW
Festiwal Animator ugruntował swoją pozycję na arenie międzynarodowej, zyskując w ostatnim czasie status festiwalu kwalifikującego do Oscarów. To ogromne wyróżnienie, którym może się poszczycić jeszcze tylko kilka innych festiwali na świecie. W praktyce oznacza to też, że zdobycie Grand Prix na Animatorze upraszcza drogę nagrodzonego filmu do ewentualnego znalezienia się wśród filmów nominowanych do Oscarów w kategorii krótkiego filmu animowanego – komentuje Dyrektor Artystyczny Marcin Giżycki, dodając: – Przede wszystkim rozwiązuje to problem kosztów, które trzeba ponieść w celu wynajęcia odpowiedniej sali kinowej w stolicy światowego przemysłu filmowego. Są to oczywiście koszta niebagatelne. Dzięki przyznaniu Animatorowi statusu „festiwalu kwalifikującego do Oscarów” wzrasta znacząco jego atrakcyjność wśród twórców i producentów niezależnych, niedysponujących takimi środkami na promocję swoich produkcji, jakie mają do dyspozycji wielkie studia. Warto dodać, że przed Animatorem podobny status uzyskało tylko osiem festiwali filmów animowanych o ustalonej od lat renomie: Anima w Brukseli, Anima Mundi w Rio de Janeiro, Animafest w Zagrzebiu, Cinanima w Espinho (Portugalia) oraz międzynarodowe festiwale filmu animowanego w Annecy, Ottawie, Stuttgarcie i Hiroshimie. Warto nadmienić, że w Polsce przywilej nominowania filmów do nagród Akademii uzyskały dotychczas tylko dwa festiwale, które nie są konkursami wyłącznie filmów animowanych: Krakowski Festiwal Filmowy i Warszawski Festiwal Filmowy.

NABÓR FILMÓW DO KONKURSU
Festiwalowy Konkurs to nie tylko szansa zaprezentowania filmu szerszej publiczności, ale również festiwalowym gościom, przedstawicielom branży filmowej, którzy przyjeżdżają na festiwal z całego świata. Konkurs to także gratyfikacja finansowa – główna nagroda Złoty Pegaz to równowartość 45 tys. złotych! Na zgłoszenia czekamy do 20. lutego. Do Konkursu można zgłaszać: krótkometrażowe i pełnometrażowe filmy animowane zrealizowane w dowolnej technice animacji, powstałe po 31 grudnia 2014 roku. Filmy konkursowe mogą być zgłaszane przez szkoły artystyczne, szkoły filmowe, firmy producenckie, instytucje filmowe, indywidualnych twórców lub inne podmioty posiadające do tego prawo.

Uwaga! Festiwal nie przyjmuje do Konkursu seriali, trailerów, reklam i czołówek. Warunkiem dopuszczenia filmu do selekcji jest wypełnienie KARTY ZGŁOSZENIOWEJ oraz spełnienie warunków określonych w REGULAMINIE 10. MFFA Animator 2017 w Poznaniu.

Załączniki