Animuza w kwietniu

Oscar® Nominated Shorts

Blind Vaysha, Theodore Ushev,

Przycisk_animator
Buy_ticket

Knittel, Krzysztof

Thumb_16_pl_foto_krzysztof_komeda_avatar

Na festivalu animator w latach:

2008
Krzysztof Knittel rodził się 1 maja 1947 w Warszawie. Kompozytor, wykonawca.
Studiował reżyserię dźwięku, kompozycję oraz muzykę komputerową w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. Od 1973 współpracuje ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia. W latach 1974-75 studiował programowanie w Instytucie Matematycznym Polskiej Akademii Nauk. W 1978 r. pracował w The Center of the Creative and Performing Arts w Buffalo.

Jest współzałożycielem wielu grup twórczych: Grupy Kompozytorskiej KEW, Cytula Tyfun Da Bamba Orkiester, Niezależnego Stusia Muzyki Elektroakustycznej, Light From Poland, European Improvisation Orchestra. W 1986 założył zespół Pociąg Towarowy występujący z poetami, artystami, muzykami jazzowymi, a w 1989, wspólnie z Markiem Chołoniewskim - Studio CH & K, koncertujące w wielu krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.

Jako kompozytor i wykonawca Krzysztof Knittel brał udział w prestiżowych festiwalach muzyki współczesnej m.in. "Warszawska Jesień", ISCM w Paryżu, Fylkingen w Sztokholmie, Living In a Virtual World w Toronto, Experimentelle Musik Festival w Monachium itd. Występował w wielu salach koncertowych m.in. Carnegie Hall, Lincoln Centre i The Kitchen w Nowym Jorku, Glenn Gould Studio w Toronto, Théatre de la Ville i Théatre du Lierre w Paryżu. Od 1986 prowadzi wykłady na temat nowej muzyki (m.in. w Warszawie, Monachium, Bostonie, Filadelfii, Barcelonie, Alicante, Budapeszcie, Viitasaari).

W 1985 otrzymał nagrodę "Solidarności" za Kwartet Smyczkowy , a w 1998 został nagrodzony przez Foundation for Contemporary Performance Arts w Nowym Jorku.
Był wiceprezesem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień", oraz prezesem Związku Kompozytorów Polskich.

Krzysztof Knittel to może najbardziej niezależny z polskich kompozytorów współczesnych. Od debiutu na "Warszawskiej Jesieni" w 1975 roku utworem „Punkty/Linie na klarnet, taśmy i slajdy” idzie własną drogą, ignorując główne tendencje kształtujące zmienny obraz twórczości muzycznej naszych czasów. Rok wcześniej, wraz z Wojciechem Michniewskim i Elżbietą Sikorą - tworzącymi z Knittlem Grupę KEW - prezentował na Warszawskiej Jesieni eksperymentalną improwizację o tytule „Drugi poemat tajemny”. Juz wtedy był znanym kompozytorem piosenek, z których „Koncert Jesienny”, śpiewany przez Magdę Umer, przyniósł mu ogromną popularność.
Oprócz mniej lub bardziej tradycyjnej kompozycji Knittel uprawia również performance, tworzy instalacje dźwiękowe i gra muzykę improwizowaną. Knittel jest również autorem Kwartetu Smyczkowego poświęconego księdzu Jerzemu Popiełuszce. Jednak z ostatnich kompozycji Knittla największe emocje wzbudziła opera „Heartpiece”, napisana wspólnie z amerykańskim kompozytorem i gitarzystą Johnem Kingiem. Jej eksperymentalny charakter dobrze "streszcza" istotę ideowej postawy twórczej Knittla.