Znamy program

10. MFFA Animator

Big Nazo

Przycisk_animator
Buy_ticket

Komeda (Trzciński), Krzysztof

Thumb_16_pl_foto_krzysztof_komeda_avatar

Na festivalu animator w latach:

2008
Krzysztof Trzciński pseudonim Komeda urodził się 27 kwietnia 1931 w Poznaniu.
Kompozytor, pianista jazzowy. Jego edukację muzyczną w poznańskim konserwatorium przerwała wojna. Okres świetności Komedy rozpoczął się od I Festiwalu Jazzowego w Sopocie w sierpniu 1956 roku. Współpracował z pierwszym powojennym, pionierskim zespołem jazzowym - krakowsko-łódzką grupą Melomani, której filarami byli Jerzy "Duduś" Matuszkiewicz, Andrzej Trzaskowski i Witold Kujawski. Na Festiwalu Jazzowym w Sopocie Komeda pojawił się razem z Grzewińskim, lecz sukces odniósł występując z Janem "Ptaszynem" Wróblewskim i Jerzym Milianem.
Założył grupę pod nazwą Komeda Sextet. Pseudonimu "Komeda" użył po raz pierwszy, kiedy pracował w klinice laryngologicznej i chciał ukryć przed współpracownikami swoją fascynację jazzem. Komeda Sextet stał się pierwszą polską grupą jazzową grającą muzykę nowoczesną, a jego nowatorskie wykonania utorowały drogę dla jazzu w Polsce. Zespół grał jazz nawiązujący do tradycji europejskich i będący syntezą dwóch wówczas najpopularniejszych grup - Modern Jazz Quartet i Gerry Mulligan Quartet.
Krzysztof Komeda nawiązywał do tradycji polskiej muzyki. Był mistrzem w kreowaniu poetyckiej atmosfery i doskonale wiedział, jak zdobyć publiczność. Komeda stworzył całkiem nowy klimat, muzykę o charakterystycznym brzmieniu.
Następne lata przyniosły udział w kolejnych festiwalach oraz sukcesy zagraniczne, w Moskwie, Grenoble i Paryżu. Powstało wtedy interesujące przedstawienie Jazz i Poezja pokazane na Jazz Jamboree'60, a później w Filharmonii Warszawskiej.
Rozpoczęła się również przygoda Krzysztofa Trzcińskiego z muzyką filmową. Powstały utwory do filmów Romana Polańskiego Nóż w wodzie, Andrzeja Wajdy Niewinni Czarodzieje, Janusza Nasfetera Mój Tato oraz Janusza Morgensterna Do widzenia, do jutra. Okres dojrzewania artystycznego Komedy i doskonalenia jego własnego muzycznego języka został ukoronowany Etiudami Baletowymi wykonanymi na Jazz Jamboree'62. Mimo chłodnego przyjęcia przez krajową krytykę, Etiudy otworzyły przed nim wrota Europy.
Wiosną 1960 roku wyjechał po raz pierwszy do Skandynawii. Wszystkie jego występy w sztokholmskiej "Gyllene Cirkeln" i kopenhaskim "Jazzhus Montmartre" okazały się prawdziwym sukcesem. Firma fonograficzna "Metronome" nagrała longplay z jego muzyką. Po sukcesach skandynawskich nastąpiły dalsze - na festiwalach jazzowych w Pradze, Bled i Koenigsbergu, podczas tourne po Bułgarii i obydwu państwach niemieckich.

W styczniu 1968 roku Krzysztof Komeda wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie pracował nad muzyką do filmów: Polańskiego Dziecko Rosemary Kulika The Riot. W grudniu w Los Angeles uległ tragicznemu wypadkowi. Po przewiezieniu przez żonę Zofię do kraju, zmarł 23 kwietnia 1969 roku i pochowany został w Warszawie na Powązkach.